PILOTNÁ ŠKOLA MINISTERSTVA ŠKOLSTVA SR

25.01.2010 Prešov

Súkromné gymnázium na Solivarskej ulici v Prešove poskytuje viac ako desaťročie kvalitnú prípravu svojim žiakom a zabezpečuje vzdelávanie v štvorročnej a päťročnej (bilingválnej) forme štúdia.
Škola sa ešte v roku 2005 prihlásila k reforme vzdelávania v SR a so súhlasom MŠ SR, v spolupráci s MPC Prešov a ŠPÚ Bratislava vytvorila a začala v praxi overovať nový model gymnaziálneho vzdelávania – jediný svojho druhu v SR postavený na kompetenciách a učení sa žiakov pre život.
Zmeny, ktoré škola realizuje sú súčasťou zmien prebiehajúcich v celej Európe a vo vyspelom svete. Škola na ich prípravu a realizáciu získala finančnú podporu z Európskeho sociálneho fondu a MŠ SR. Zriaďovateľka školy – PhDr. Adriána Šindleryová, PhD. – manažér projektu zmien a koordinátor reformy v Súkromnom gymnáziu je členkou Kurikulárnej rady MŠ SR a členkou expertnej skupiny ministra školstva pre reformu vzdelávania v SR.

Prečo bolo potrebné realizovať zmeny vo vzdelávaní?
- Učebné osnovy boli preplnené – ich obsah určoval štát.
- Žiaci absorbovali veľké množstvo nepotrebných encyklopedických vedomostí.
- Škola bola odtrhnutá od života.
- Vzdelanostná úroveň klesala.
- Absolventi škôl disponovali nepoužiteľnými poznatkami a použiteľné použiť nevedeli.
- Žiaci nevideli zmysel v tom čo a ako sa učia, mali problém samostatne myslieť - či už tvorivo, alebo kriticky, chýbali im vedomosti potrebné pre praktický život.

Aké vzdelávanie ste zaviedli do praxe a v súčasnosti žiakom poskytujete?
- Ide o dvojúrovňový a dvojstupňový model vzdelávania v ktorom dostáva priestor žiak.
- Žiaci už nemusia povinne študovať všetci všetko, pri tvorbe vzdelávacieho programu vychádzame z ich záujmu.
- Žiakov učíme kriticky a logicky myslieť, rozvíjame ich zručnosti, podporujeme samostatné myslenie, tvorivosť, samostatnosť, kreatívnosť a individualitu.
- Štúdium u nás je voľbou vlastnej vzdelávacej cesty každého žiaka.
- Po spoločnom dvojročnom povinnom vedomostnom všeobecnom základe si žiaci už od 3. ročníka vyberajú predmety podľa vlastného záujmu. A práve možnosť voľby vlastnej vzdelávacej cesty už v posledných dvoch rokoch štúdia je to, čo nás odlišuje od iných gymnázií.

Čo je prínosom takéhoto programu pre žiakov a učiteľov gymnázia?
- Z nových prvkov, ktoré sa uplatnili vo vyučovaní napr. vyučujúci cudzích jazykov ocenili zvýšenú dotáciu hodín jazyka, ktorá im umožňuje intenzívnejšie rozvíjať hlavne komunikačné kompetencie žiakov. Pozitívne hodnotené je aj zavedenie skupinového vyučovania, zážitkového učenia, ale aj skupinovej práce a menších projektov vo vyučovaní všetkých predmetov, nové formy a metódy podporujúce samostatnosť žiakov.
- Pre žiakov - určite ich väčšia konkurencieschopnosť pri prijímaní na VŠ a na trh práce, zvýšenie ich odbornosti v profilových predmetoch, výborná znalosť cudzích jazykov, priblíženie školy potrebám reálneho života, posilnenie voliteľnosti - voľba vlastnej vzdelávacej cesty už po prvých dvoch rokoch štúdia, v bilingválnom vzdelávaní po prvých troch rokoch, menej učenia naspamäť, menej encyklopedických vedomostí.
- Novým pozitívnym signálom je prirodzený záujem žiakov o štúdium, ich chuť vzdelávať sa a aktívne sa učiť. Tým, že sa už nemusia všetci učiť všetko povinne ako voľakedy, sú žiaci menej frustrovaní a stresovaní a do školy chodia z vlastného záujmu a presvedčenia.
Náš program vytvára žiakom priestor na štúdium podľa ich záujmu a nenúti ich učiť sa veci o ktoré nejavia záujem. Učenie postavené na záujme žiaka ich jednoznačne vedie k lepším výkonom a kvalitnejším študijným výsledkom.
- Tvorivá, partnerská atmosféra v škole, aktívne učenie prostredníctvom moderných metód a pomôcok ako aj excelentné vybavenie školy (učebne vybavené interaktívnymi tabuľami Activ Board od spoločnosti Promethean, jazykové laboratóriá, najmodernejšie európske počítačom riadené laboratóriá pre uskutočňovanie meraní a pokusov v chémii, biológii a fyzike vybavené systémom COACH LAB II a interfejs, multimediálne učebne, počítačové učebne a mnoho učebných pomôcok potrebných pre zážitkové a projektové vyučovanie) to všetko ovplyvnilo tak záujem jako aj samotný výkon žiakov.
- O každodennom živote školy rozhodujú učitelia, žiaci a ich rodičia.
- Posilnenie jazykovej prípravy - príprava na štátnu jazykovú skúšku z anglického jazyka a medzinárodné jazykové certifikáty, podpora výučby aj ostatných cudzích jazykov.
- Povinnosť vykonať personálny audit, overiť schopnosti a spôsobilosti vyučujúcich na nový moderný systém vzdelávania, zabezpečiť ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov školy.
- Zavedenie úplne nových predmetov: Projekt a prezentačné zručnosti, Finančná inteligencia, Regionalistika, Minimum občana EÚ

Viac informácií: www.sukromnaskola.sk
 

Vyberte región